HomeNieuwsFinanciën en administratie van jouw eigen bedrijf regelen?

Financiën en administratie van jouw eigen bedrijf regelen?

Juist door Corona en de daarbij behorende maatregelen zijn veel mensen voor zichzelf begonnen als zzp’er. Men verloor hun baan binnen een bedrijf doordat er problemen ontstonden door de crisis of er was gewoon geen werk meer voor sommige mensen. Dit trok velen over de streep om eindelijk voor zichzelf te gaan beginnen. In eerste instantie lijkt dit uiteraard een geweldige optie met veel voordelen. Zo kan je jouw eigen tijden en taken bepalen en je kan zelfs jouw eigen klanten uitkiezen. Al met al klinkt dit allemaal erg mooi, maar er komen ook zaken bij kijken waar niet iedereen meteen rekening mee houdt. Zo zal je zelf jouw eigen administratie moeten bijhouden en daarnaast moet alles op financieel vlak geregeld worden voor jouw eigen bedrijfje. Waar moet je in deze gevallen goed op letten?

Verzorg de administratie

Het is belangrijk dat je alle taken die je zelf kan doen ook daadwerkelijk zelf doet. Voor de administratie van jouw bedrijf kan je natuurlijk iemand inhuren, maar waarom zou je dat doen als je het ook zelf kan regelen? Er zijn tegenwoordig genoeg online administratie programma’s die duidelijk uitleggen hoe je alles het beste kan regelen. Zo moet je jouw klantenbestanden en de gewerkte uren goed bijhouden. Daarnaast is het ook handig om alle offertes en facturen gesoorteerd bij elkaar te bewaren, zodat je ook jouw financiële status overzichtelijk kan houden. Want dat kan voor mensen soms nog wel eens een valkuil zijn. 

Regel je geldzaken

De financiën van jouw eigen bedrijf zijn namelijk niet altijd even makkelijk te regelen. Echter, zijn er gelukkig genoeg regels en manieren die vooral starters voordelig kunnen helpen op het financiële vlak. Zo heb je misschien wel de mogelijkheid om gebruik te maken van de startersaftrek. Dit kan jou flink wat te betalen belastingen schelen, aangezien je een bepaald bedrag kosteloos en belastingvrij van jouw winst af mag halen. Het is wel belangrijk dat je jouw te betalen en terug te krijgen btw goed bijhoudt. Hierdoor zal je bij het doen van de belastingaangifte niet verrast worden door kosten waar je eigenlijk geen rekening meer mee had gehouden. Tevens is het altijd handig om een deel van je omzet, ongeveer dertig procent, apart te zetten voor de inkomstenbelasting, zodat je ook op dit vlak niet verrast kan worden. Om dit bij jouw bedrijf allemaal overzichtelijk te regelen, is het aan te raden om een bankrekening speciaal voor jouw bedrijf te openen, zakelijke rekening starters is hiervoor een handige optie. Op deze manier houd jij als zzp’er jouw privé- en bedrijfsfinanciën overzichtelijk gescheiden. Uiteraard wil je met jouw eigen bedrijf niet te veel kosten maken, zeker als je net begonnen bent. Daarom is het handig om op zoek te gaan naar een gratis zakelijke rekening, dat scheelt weer extra kosten. Zolang je jouw financiën op deze manier regelt, moet het absoluut goed gaan komen!

Recent Nieuws